السبت، 22 مارس 2008

وظائف خالية للمحاسبين فقط

* مطلوب محاسبين حديث التخرج وخبرة لشركة مقاولات كبرى

للاتصال yourcvnow2008@yahoo.com

* Junior Accountant

للاتصال careers@bags.group.com

* لشركة سياحية بالزمالك " مطلوب محاسبين خبرة "

للاتصال g.marriott@link.net

* شركة فلورا " محاسبين خبرة من 2-3 سنوات "

للاتصال ppm@flora.com.eg

* مطلوب فوراً للرياض " محاسبين خبرة سنتين على الأقل "

للاتصال abo_el_ela@yahoo.com

* لشركة كبرى " محاسبين خبرة من 3-5 سنوات "

للاتصال admin.vacancies@gmail.com

* لشركة القحطانى بالسعودية " مشرفين تنمية عملاء "

للاتصال info@alfaisalrec.net

* بنك دبى التجارى " محاسبين خبرة من 5-6 سنين "

للاتصال recruitment@cbd.ae

* لشركة كبرى " محاسبين ومش محددين الخبرة "

للاتصال jobs@midgroupintl.com

* محاسبين حديث التخرج

للاتصال 0112601009 - 29203671

* مجموعة كبرى بالسعودية " محاسبين للعمل كموظفين تأجير سيارات "

للاتصال alfaihaa2000@yahoo.com


الخميس، 20 مارس 2008

الأسمنت فين ؟؟

الأسمنت فين ؟؟
* فى قضية احتكار الأسمنت المتهم فيها 20 شخصاً من قيادات شركات الأسمنت , بالاتفاق فيما بينهم على رفع سعر الاسمنت الى 400 جنيه . وحياة أغلى حاجة عندكم اسمعوا دفاع المتهمين قال ايه !!
الدفاع قال ان الحكومة هى السبب فى ارتفاع الاسعار . طيب ازاى ياعم ؟ .. دلل الدفاع بأن الحكومة هى السبب فى قلة المعروض من الاسمنت فى الاسواق . والذى لا يكفى احتياجات السوق . وقال الدفاع ان الحكومة امتنعت عن اعطائ تراخيص جديدة للمسثمرين لبناء مصانع جديدة للأسمنت . الأمر الذى ترتب عليه عدم قدرة الشركات على الوفاء بالاحتياجات الكاملة لسوق الاسمنت . فى ظل ثبات طاقتها الانتاجية مع زيادة الطلب على الاسمنت .
نبسط الموضوع اكتر شويه . حركة السوق بتتوقف على الطلب والعرض يعنى لو كان المعروض من السلعة 100 طن والطلب 90 طن يبقى مفيش مشكلة . لكن المشكلة فى ان يكون المعروض من السلعة 90 طن لكن الطلب 100 طن . والايام دى فى مصر بسم الله ما شاء الله الطلب كثير اوى اوى على الاسمنت لأن المشروعات كتيرة ومحتاجة ضخ اسمنت باستمرار منها مثلاً ( مشروع الرئيس مبارك فى 6 اكتوبر باستخدام الحوائط الحاملة - ومشروعات شركة طلعت مصطفى مدينتى ومشروعات دمااك ومشروعات شركة الديار القطرية) وهكذا . فمنطقياً المفروض ان الحكومة تحاول توفر الاسمنت لتسهل الاجراءات على المستثمرين . لكن الحكومة وزى ما قال الدفاع عن المتهمين لم تسمح بأى مصنع بزيادة الانتاج مع وجود ضروة من الشركات لتصدير جزء من انتاجها للحفاظ على حصتها فى الاسواق الخارجية . بس احنا برضه مش عايزين نعلق كل حاجة على شماعة الحكومة لأن الحكومة برضه لو كانت سمحت للمصانع بزيادة الانتاج كان ممكن يحصل حالة تشبع فى السوق ويقضى على السوق خالص ..
طيب والحل ؟ الحل عند انجلترا والدول الاوربية , الناس دى اشترت دماغها وبطلت تصنع اسمنت . لأن مصانع الاسمنت هى اكثر المصانع ضرراً وتلوثاُ بالبيئة . وبتعتمد اعتماد شبه كلى على الدول النامية فى استيراد الاسمنت . طبعاً احنا عمرنا ما هنعمل كده لأن لوعملنا كده هيبقى كارثة على المصانع والاسر اللى بتأكل عيش - كلام اى حد بيفهم وعايز يعيش - بس ممكن نتحكم فى السوق . وهنتحكم فى السوق فى الوقت اللى تكون الدولة صاحبة سلعة مش صاحبة قرار . نتخيل ان الدولة عندها مصنع اسمنت وبينتج الطن بسعر 200 جنيه لأنه مصنع مش ربحى مش عايز يكسب قد ما عايز يعمل توازن فى السوق . طبعاً المنافسين مش هيقدروا يبيعوا ب 400 جنيه . فلازم طن الاسمن هيرخص .
الموضوع مش برضه ببساطة كده ومش هيحصل من يوم وليلة . الموضوع اعمق واشمل . بس اللى عندهم الاهرامات بقالهم 7000 سنة قادرين انهم يعملوا حاجات كتيرة منها احترام المستهلك المصرى واحترام السوق المصرى.

مقالات مميزة

كورونا يزلزل اقتصاد العالم ويمحو مليارات الدولارات من البورصات العالمية

  خفضت البنوك المركزية العربية أسعار الفائدة تماشياً مع خفض الفدرالي الأميركي لأسعار الفائدة لصفر تقريباً في قرار مفاجئ أربك الأسوا...