الأحد، 5 أبريل 2009

الحلم ........ قصة الصعود

الحلم .. قصة الصعود 2
ومن باب اللى يعيش ياما يشوف . ازداد بزوغ ظهور جميل الحمش داخل الحزب الحاكم والدولة وكان ساعتها مصاحب فى رئاسة بنك معروف شلة معينة . فقام بمحاولة تغيير صورة الحزب من كونه حزباً مترهلاً فاسداً الى منظمة سياسية حديثة وكان شعار المؤتمر العام للحزب فى 2002 يعكس هذه المحاولة " قلب ميت " وهنوريك اللى عمرك ما شفته . وبعد أن كان الحزب مليئاً بأصحاب الجلاليب والعمائم من الفلاحين . اصبح يغض برجال الأعمال من أصحاب البدل الأنيقة والدرجات العلمية الرفيعة وخصوصاً من كلية الاقتصاد والعلوم السياسية التابعة لجامعة القاهرة , لحد ما جاءت الوكسة الكبرى . فى صيف عام 2004 سافر الوالد الى المانيا لإجراء عملية جراحية بالعمود الفقرى وعندما عاد تم تشكيل مجلس وزراء جديد وكان مفاجأة بسبب ما احتواه على عدد من الوجوه الجديدة المحسوبة على جميل الحمش ومنهم وزير المالية و وزير الاستثمار و وزير الصناعة والتجارة .
وبعد كده هتلاقى وزير الاسكان و وزير الصحة و وزير . ولحد دلوقتى بزوغ فى الحياة السياسية وقوة فى الاقتصاد بس ياخسارة الحلو ما يكملش لم يحقق جمال مبارك اى شعبية لدى المواطن المصرى بل ان الناس اصبحت تكرهه منذ ان تواصل صعوده السياسى لادراك عام منهم بأن كل هذا بفضل والده وليس عن قدرات حقيقية . لكن أين الخروج ؟ كل ده وبرضه لسه ما مسكش حاجة فى ايده . بالعربى كده لسه ما قفش حاجة والتجارب كتيرة ابن ملك المغرب حكم المغرب وابن ملك الأردن حكم الأردن ده حتى بشار مع ان البلد هاك زينا جمهورى رئاسى ,. اشمعنا احنا ما اهو برضه لازم الواحد يكون حاسس بالراجل.
ودارت المحادثة التالية :
جميل : اشمعن دول يابابا يمسكوا الحكم وأنا لأ ؟ هو أنا ناقص أيد ؟؟
الوالد : خلاص يا بنى أنت تؤمر يا برنس
وخلى بالك ان الكلام ده حصل فى ساعة صفا ذهنى ونفسى عالى اوى فبدأت لعبة التعديلات الدستورية فى 2005 و 2007 ولو رجعنا للتعديلات وقعدنا نتكلم فيها تلاقيها ابعدت اى احتمال لخوض ظابط عسكرى الانتخابات الرئاسية والموضوع بقى متفصل على جميل الحمش । اموت واعرف مين ترزى القوانين اللى عمل كده ؟؟؟
يتبع فى الحلقة التالية

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

اتكلم بهدو علشان نفهم بعض

مقالات مميزة

كورونا يزلزل اقتصاد العالم ويمحو مليارات الدولارات من البورصات العالمية

  خفضت البنوك المركزية العربية أسعار الفائدة تماشياً مع خفض الفدرالي الأميركي لأسعار الفائدة لصفر تقريباً في قرار مفاجئ أربك الأسوا...